D-vitamin og diabetes
D-vitamin kan beskytte barn fra å få diabetes senere i livet
Barn som tidig får tilskudd av D-vitamin har mindre risiko for å utvikle type 1-diabetes senere i livet. Det viser en britisk studie publisert i Archives of Disease in Childhood.
De britiske forskerne, ved Manchester Children´s University Hospital og Booth Hall Children´s, har sammenstilt resultatene fra fem studier på området.
I følge den nye analysen var risikoen for å utvikle type 1-diabetes rundt 30 prosent lavere hos barn som fikk tilskudd av vitamin D i tidlig barndom, sammenliknet med barn som ikke fikk vitamintilskudd. Effekten så ut til å være doseavhengig, med minst risiko for de barna som fikk høyest dose av vitamintilskuddet.
Kilde: Archives of Disease in Childhood